Defemkesinghana.reismee.nl

Stoeltjesproject, een Ghanese kerkdienst, wentelteefjes en Orthopedisch centrum Duayawnkwanta

Hier zijn we dan weer. Zoals we de afgelopen week schreven zijn we bij een stoeltjesproject geweest waar ze stoeltjes en statafels maken van papier. Wij hebben van ons sponsorgeld 2 statafels en een krukje gekocht. Toen we terug kwamen hebben we de foto's aan Mr. Ark laten zien. Die vond het echt geweldig.

Wat je echt niet mag missen in Ghana is een kerkdienst. In Ghana gaan de mensen echt helemaal op in hun geloof. ‘s Morgens om 7 uur ging Femke naar de Engelse dienst en om half 10 ging Femmuz mee naar de dienst van Mr Ark zijn vrouw. Tijdens een dienst wordt er wat afgedanst en gezongen. Ze zien er ook allemaal zo geweldig uit, ze hebben namelijk hele mooie Ghaneese jurken aan die speciaal voor de kerk zijn. Na de kerk heeft Femke op een Ghanees vuurtje wentelteefjes gemaakt samen met Carolien (NL meisje die hier voor 2 jaar woont en werkt in het ziekenhuis)

Maandag morgen hadden we een afspraak met dokter Britta. Ze is een Duitse arts die samen met haar man nu drie jaar in het ziekenhuis van Offinso werkt. Het was geweldig om een hele ochtend met hun mee te mogen lopen. We hadden gehoopt dat we veel patiënten met CP zouden zien (hier hebben we ons afstudeerproject over geschreven). Maar helaas hebben we er niet veel gezien. Toch was het geweldig om te zien hoe het er hier in de ziekenhuizen aan toe gaat.

Op dinsdag en donderdag is het altijd weer een feest als de kinderen komen. Ze genieten van alles en we gaan dan lekker met ze dansen. Omdat het nu vakantie is is het erg druk omdat de buurt kinderen het ook wel erg gezellig vinden. Samen hebben we touwtje gesprongen, Ghaneese liedjes gezongen en hebben we natuurlijk ook nog wat aan fysiotherapie gedaan. Een van de kinderen heeft het lopen flink te pakken. Hij wil steeds maar weer lopen. Echt geweldig..

Woensdag zijn we vroeg met Mr. Ark op pad gegaan naar het Orthopedisch centrum Duayawnkwanta. Om half 5 ‘s morgens zijn we opgestaan maar Mr. Ark had zich verslapen. Toen we naar het busje liepen waar we mee wilde gaan kwamen er wel 25 Ghaneese uit het busje die allemaal mee wilde... maar er hadden er maar 2 betaald. Mr. Ark was hier dus niet blij mee. Hij wil graag de mensen helpen alleen maken de mensen daardoor ook misbruik van hem. Uiteindelijk vertrokken we met 15 man naar het Orthopedisch centrum. Daar aangekomen hebben we echt uren moeten wachten in een overvolle wachtkamer.

In de tijd dat iedereen aan het wachten was hebben we rond gelopen en hebben we Charles Mencha ontmoet. Hij is een Ghaneese Fysiotherapeut. Hij is een eigen privé kliniek aan het opzetten voor kinderen met CP. Ons handboek vond hij daarom erg interessant. Hij gaat ons handboek lezen en wilde het gaag hebben.

Vanmorgen heeft Femke voor het eerst een vrouwengroep gedraaid, we zouden om 9 uur starten maar dit werd uiteindelijk half 10 en we hadden zelfs een groep van 9 vrouwen. Super dus. Femke vond het echt geweldig om te geven en we hopen dat ze dit voortzetten in de toekomst.

Liefs ons

Beaudille

Hee Fem!

Ik lees elke keer weer je nieuwe verhalen, en wat een mooie dingen maak je mee!
Geniet er nog even van!

Liefs!

oom Frank

Ik hoor van marga je lekker in je vel zit.
Het elke keer weer leuk en bijzonder om je foto,s te zien.
nog even aftellen en dan wordt het nog leuker daar voor je.

groet

Frank

Anne Bongers

Ha Femke en Femke,

Weer een leuk verhaal! Echt leuk dat je nu een vrouwengroep geeft Femke, op de foto ziet er goed uit!! Ook goed dat jullie het stoeltjesproject gesteunt hebben, daar kunnen ze zeker wat mee!

Geniet er nog van samen!
XX Anne

Lisanne

He lieve fem!

Ik heb vandaag even de tijd genomen om alles is rustig te lezen. Echt heel leuk om het te lezen, ik heb het nooit zo met rijzen en andere landen maar dit ziet er echt mooi uit wat een ervaring! Inmiddels zijn je ouders en jord daar gezellig, lijkt me echt leuk om hun alles lekker te kunnen laten zien. Wat een voldoening moet het geven om daar zo lekker bezig te zijn. Nou vanaf nu blijf ik bijlopen want ben wat minder druk en vond het erg leuk om te lezen!

Dikke kus lies

evelien

Hoi Femke wat leuk om je verhalen te lezen! ik zie ook een Marga van vroeger op de foto s haha . Nu lekker met je familie op pad ! wens jullie een fijne tijd samen. Ik blijf jullie graag volgen, hartelijke groeten uit Achterveld

caroline

He femke, wat zul je extra genieten nu je alles aan je ouders en Jordy kunt laten zien en wat zul je trots zijn op alles wat jullie al bereikt hebben. heel veel plezier en blijven genieten hoor. de groeten aan allemaal.

kus caroline