Defemkesinghana.reismee.nl

Offinso, Koninginnedag en Mole National Park

Hee lieve allemaal,

Donderdag 29 april zijn we al terug gereist naar Accra om souveniers te shoppen met Kirk. Vrijdag stond op de planning dat we de sponsordozen die vorige week waren aangekomen in Ghana vroeg in de morgen op te halen, zodat we de hele dag in het hotel konden zwemmen. George het mannetje dat we moesten bellen om uiteindelijk bij het bedrijf te komen waar de dozen stonden, kon echt geweldige routebeschrijving geven waardoor we dus de hele ochtend bezig zijn geweest om daadwerkelijk de plek te kunnen vinden. We hadden hier al wel meer ervaring mee dat ghanese mensen niet echt goede instructies voor een route kunnen geven. Ze zeggen, de eerste straat rechts en dan links en daar vraag je het maar weer even haha. Daarom hadden we een vriend van Kirk gevraagd om mee te gaan zodat hij die man goed kan verstaan en hij kende ook de plaatst waar we naar toe moesten. Ook Gaby (vriend van Kirk) kreeg hoofdpijn van de man. Na de hele ochtend te hebben rond gereden, gevraagd, gebeld en gezocht hebben we toch de plek gevonden. Gelukkig stonden daar de dozen klaar en waren we snel weer weg. Ons hele dagje lekker aan het zwembad liggen zat er niet meer in, helaas.

Vrijdag werd er hier in Ghana ook Koninginnedag gevierd. We hadden een uitnodiging gekregen van de Nederlandse ambassadrice hier in Ghana om naar de receptie te komen bij haar thuis op koninginnedag. Dit wilde we natuurlijk niet missen, wat een sjieke bedoeling zeg. Hier hebben we heerlijk haring gegeten, bitterballen, frikandellen en natuurlijk kaas. Wat smaakte dat goed zeg. Tijdens deze receptie werd er een arikaanse modeshow gehouden, hele aparte kleding. De receptie was heel gezellig en wat ook leuk was, was dat de ouders en Jordy (broertje) van Fem die avond aankwamen in Ghana. Er werd nog een afterparty georganiseerd wat we natuurlijk niet wilde missen. De ouders en Jordy waren er gelukkig ook enthousiast over dus hebben afgesproken dat we samen met hun naar dit feest gingen. Het was erg leuk om ze weer te zien. Op de afterparty kwamen we natuurlijk veel nederlanders tegen, veel hadden zelf oranje kleding aan haha. De zangeres daar op het feest ging helemaal uit haar dak en zorgde voor goede muziek. Het enige vieze was dat ze de hele tijd met haar armen in de lucht zat te zwaaien en me toch plukken haren onder uit kwamen, Fem heeft alles goed op film gezet hahaha.

Na de party zijn we heerlijk terug gegaan naar het luxe hotel wat de ouders van Fem hadden geboekt. Hier hebben we fijn bij kunnen kletsen met elkaar, heerlijk geluierd aan het zwembad en heel lekker gegeten.

Op maandag zijn we terug gereist naar Offinso om daar het centrum te laten zien en kennis te laten maken met Mr. Ark en zijn vrouw Mary. De ouders hadden ook nog heel veel sponsorspullen mee. Dinsdag hebben we hun het centrum laten zien, de kinderen en studenten. Marga (moeder Fem) heeft nog een dansje met de kinderen gedaan, gekleurd met de kids en knuffeltjes uitgedeeld, die kids vonden het prachtig.

We hebben natuurlijk alles aan de ouders en Jordy laten zien zo ook het ‘schone' huis van Mr. Ark. Waar wij drie keer per dag eten. Wat vonden ze het toch vies zeg en die keuken. Marga kon spontaan niet meer eten. Die snapte het maar niet dat wij het zolang hebben kunnen volhouden haha.

Woensdag zijn Fem met haar ouders en Jordy naar National Mole Park afgereist. Wat een drama reis hebben zij gehad zeg, Femmuz is op het centrum gebleven en die was er blij van. Het begon al dat Mr. Ark een gammelende taxi had geregeld met airco. We vroegen ons al af of die auto wel in de mole park mocht. Het was allemaal geregeld zei Mr. Ark. Woensdag 7.00uur in de ochtend vertrokken ze richting Tamale, het Noorden. Het begon al goed toen de taxichauffeur niet helemaal de weg wist, waardoor ze dus 2uur hebben omgereden, toen begaf de auto het nog eens. Ze hebben dus een garage moeten opzoeken, gelukkig was dit probleem snel verholpen. Toen ging hun reis verder naar Mole Park, deze weg was zo hoppelig waardoor de auto zowat uit elkaar rammelde. Ook nog is slecht weer onderweg waardoor de chauffeur had gezegd dat hij niet verder wilde rijden omdat de auto kookte. Na een 11uur durende reis zijn ze toch aangekomen in National Mole park. Eenmaal aangekomen in het park werd Femke ziek. 3 maanden Ghana kwam er vanuit alle kanten in één nacht/dag uit!. Hierdoor had Femke weinig tot niets van het park kunnen mee maken, maar gelukkig kan ze dit nog een keer overdoen met Joep. Marcel en Jordy zijn de volgende dag tweemaal op safari geweest. Dit was een geweldige ervaring om de diverse dieren wild in het park te kunnen zien. Apen, herten, antie-lopes,krokodillen en olifanten waren ruimschoot aanwezig.

Femmuz is dus op het centrum gebleven en heeft het andere centrum in Keenkaso gezien van Mr. Ark. Dit is ongeveer de zelfde opzet als in Offinso alleen veel minder ontwikkeld. Hier hebben ze nog geen moderne toiletten en elektriciteit is er niet aanwezig. Naar dit centrum moesten 3 studenten om daar sandalen te maken. Ook heb ik de creche van Mary gezien. Mary is de vrouwe van Mr. Ark en heeft het Single parent foundation opgezet, hiervoor is ze een creche aan het bouwen om de kinderen op te vangen daar zodat de ouder eventueel kan werken. De creche is nog lang niet af maar voor de ghanese begrippen ziet het er echt al prachtig uit. Verder is Femmuz met Truus naar de markt in Kumasi geweest. Hier hebben we het één en ander geshopt voor de sandalenmakers en naaisters.

Deze week gaan we beide met de ouders en broertje van Fem een weekje mee naar zee. We realiseren ons nu wel dat het al heel snel gaat want 22 mei komen Joep en Rick al naar Ghana. Dan gaan we ook heerlijk deze periode afsluiten met 2 weken vakantie.

Liefs en groetjes van de familie van Keken en de Femkes.

Anne

Hey Meiden,

Weer een leuk verhaal! Leuk dat ze daar ook Koninginnedag kennen en dat jullie weer oer-hollands eten op hebben! Die bitterballen, kaas etc. zullen vast wel gesmaakt hebben! ;)

Geniet nog van de laatste weken want ze gaan sneller voorbij dan je denkt!

Liefs Anne Bongers

Yessica

Heej Femkes + familie!

Weer veel meegemaakt zo te lezen! Leuk hoor dat jullie ook koninginnedag hebben gevierd en dat jullie lekker naar t strand gaan! Geniet er van!

Volgens mij is dit mn eerste reactie op jullie verhalen, maar heb ze allemaal braaf gelezen hoor! Zo nu en dan moest ik behoorlijk lachen om jullie verhaaltjes..
En wat ik me afvraag.. is het nog gelukt met de kippen en hebben jullie al genoten van een vers eitje?? ;)

Geniet nog lekker van de laatste paar weken!!

Liefs Yessica

Kim en Bas

Hoi lieve Fem!

We blijven je verhalen trouw lezen en de foto's bekijken:). Fijn dat papa, mama en Jordy er nu zijn. En volgende week Joep al! Hoe is het trouwens met je kip? Geeft ie nog eieren (anders hebben we nog wel een lekker recept met kip;))? Geniet van je laatste weekjes daar, het gaat heel snel voorbij. Wij denken aan je!

Liefs en dikke knuffel

Anne School

Ha meiden!

Gaaf om jullie avonturen te lezen... Geniet er nog van, voordat je het weet zit je weer de hele dag op de han aan toko te werken ;).

xx Anne

fam jonkers

Ha die meiden,

Jullie maken wel veel mee zeg, leuk om te lezen. Ik hoop wel dat jullie het volkslied hebben meegezongen.
Nog een paar nachtjes en dan zijn de boys er.
Geniet van alles,
groeten fam jonkers

Elke

Helloo dames !! :)

Fijn weer wat van jullie te lezen! Koninginnedag is dus ook goed gevierd bij jullie? Mooimooi!
Maar wat gaat de tijd snel als 22mei de mannen al over komen, en jullie dan welverdiende vakantie gaan nemen! :-)
Op de foto's blijft het trouwens mooi te zien, hoe wit jullie eigenlijk zijn :p

Geniet van de tijd samen met je familie Femke ennn succes met alles af te ronden FemkeS!

Liefs

Beaudille

Heee Fem,

Wat gaat de tijd snel zeg!
Heel leuk om al je verhalen te lezen en ook het centrum ziet er echt heel mooi uit!
Geniet er nog even van!

Liefs,